АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

Фонетический уровень

Языковой материал

Английский алфавит: 1) печатный шрифт, 2) рукописный шрифт, 3) названия букв.

Четыре типа чтения английских гласных букв в ударных слогах. Гласные под ударением перед удвоенной буквой r и в третьем слоге от конца. Гласные буквы в неударных слогах. Гласные перед ld и nd. Чтение сочетаний гласных. Чтение согласных букв. Согласные буквы, имеющие два типа чтения. Чтение сочетаний согласных в различных позициях. Чтение сочетаний звуков в различных позициях.

Звуки гласные: монофтонги - краткие и долгие, дифтонги.

Звуки согласные: глухие и звонкие.

Ударение и мелодика в английском предложении. Ритм английской речи. Ударение словесное, фразовое, логическое. Ударение главное и второстепенное. Ударение в двухсложных словах. Интонация: 1) нисходящий тон, 2) восходящий тон. Интонация повествовательного предложения. Интонация обращения и приветствия.

Понятие о смысловой группе. Полные и редуцированные формы служебных слов. Сочетания смычных согласных. Слогообразующие согласные. Связующее [ r ].

Понятие о звуковой и письменной формах языка. Различие между звуком и буквой. Отличие фонетического строя английского языка от фонетического строя русского языка. Органы речи.

Грамматический материал

Языковой материал

Материал для репродуктивно-продуктивного усвоения

Морфология

Общая классификация частей речи

Имя существительное

Имена существительные собственные и нарицательные, конкретные и абстрактные.

Число: единственное и множественное. Основные способы образования множественного числа.

Падеж: общий и притяжательный. Падежные формы и значения, их употребление с существительными, обозначающими одушевлённые предметы.

Артикль

Артикль - служебное слово. Понятие о происхождении артикля. Определённый и неопределённый артикли. Употребление артикля с нарицательными существительными. Артикль с именами вещественными. Употребление артикля с именами собственными: именами людей, географическими названиями, названиями гостиниц, судов, газет и журналов, названиями частей света, дней недели, месяцев года. Употребление артикля с существительными, определяемыми именем собственным. Трудности в употреблении артикля: 1) со словами day, night, morning, evening; 2) с названиями времён года; 3) с существительными school, college, bed, prison, jail; 4) с существительным town; 5) с названиями трапез; 6) с названиями языков; с некоторыми местоимениями и числительными: few, a few, the few; little, a little, the little; two, the two; three, the three, etc.; the second, a second; another, the other; last, the last; next, the next; a number, the number.

Отсутствие артикля перед существительными, обозначающими названия наук и учебных предметов.

Имя прилагательное

Место прилагательных в предложении. Степени сравнения прилагательных. Двойные степени сравнения. Усилительные слова при сравнительной и превосходной степенях сравнения прилагательных.

Местоимение

Местоимения: 1) личные (в двух падежах), 2) притяжательные (в двух падежах), 3) возвратные, 4) взаимные, 5) указательные, 6) вопросительные, 7) относительные, 8) определительные, 9) неопределённые, 10) отрицательные. Местоимение it как личное и безличное.

Имя числительное

Числительные: 1) количественные, и 2) порядковые. Употребление числительных в предложении.

Глагол

Основные формы глагола. Глаголы: 1) правильные, неправильные; 2) знаменательные, вспомогательные, служебные, 3) переходные, непереходные. Категории лица и числа (3 лица единственного числа Present Indefinite Indicative; 1 лица единственного и множественного числа Future Indefinite Indicative; глагол to be). Залог: 1) действительный, 2) страдательный. Наклонение: 1) повелительное, 2) изъявительное. Система времён английского глагола в изъявительном наклонении:

 Indefinite (Present, Past, Future,

 Continuous Future in the Past)Perfect

 Perfect Continuous (Present)

Употребление времён в страдательном залоге. Замена форм будущего времени в страдательном залоге. Замена форм будущего времени формами настоящего времени в придаточных предложениях времени и условия.

Модальные глаголы: 1) can, may, must и их эквиваленты; 2) should, ought, need. Модальные выражения: to be + Infinitive, to have + Infinitive.

Неличные формы глагола: 1) инфинитив, 2) герундий, 3) причастие.

Инфинитив. Временные и залоговые формы инфинитива. Употребление инфинитива без частицы to. Синтаксические функции инфинитива. Инфинитивные обороты: 1) The Objective - with - the - Infinitive Construction, 2) The Subjective Infinitive Construction, 3) The for - to - Infinitive Construction.

Герундий - отглагольное существительное. Глагольные характеристики герундия (временные и залоговые формы). Синтаксические характеристики герундия.

Причастие. Причастия I и II. Отличие причастия от герундия. Глагольные характеристики причастия (временные и залоговые формы). Синтаксические функции причастия. Причастные обороты: 1) The Objective Participial Construction, 2) The Subjective Participial Construction.

Наречие

Значение и место наречий в предложении. Степени сравнения наречий.

Предлоги

Наиболее употребительные предлоги места и времени. Сочетание предлогов of, to, for, by, with с существительными для выражения синтаксических отношений. Место предлога в вопросительном предложении. Предлоги и наречия. Словосочетания, употребляемые в качестве средств связи.

Синтаксис

Простое предложение, его виды: 1) повествовательное, 2) вопросительное, 3) повелительное, 4) восклицательное; их структура.
Типы вопросов: 1) общий, 2) альтернативный, 3) разъединительный, 4) специальный, 5) косвенный.

Члены предложения: главные - 1) подлежащее, 2) сказуемое и их согласование; второстепенные - 1) определение, 2) обстоятельство, 3) дополнение и их место в предложении.

It - в роли подлежащего.

Порядок слов в предложении. Инверсия: 1) вопросительные предложения, 2) предложения с оборотами there is и there are.

Предложения сложносочинённые и сложноподчинённые. Виды связи в сложных предложениях (бессоюзное подчинение). Виды придаточных предложений. Согласование времён. Прямая и косвенная речь.

Материал для рецептивного усвоения

Морфология

Времена группы Perfect Continuous (Past, Future и Future-in-thе- Past).

Предикативные обороты с герундием. Причастные обороты: 1) The Nominative Absolute Participial Construction, 2) The Prepositional Absolute Participial Construction.

Модальные глаголы: shall, will, would, dare.

Сослагательное наклонение. Формы сослагательного наклонения: простые (synthetic) и сложные (analytical). Употребление сослагательного наклонения в простых предложениях и сложных, когда действие относится к настоящему или будущему и прошедшему временам. Варианты перевода сослагательного наклонения на русский язык.

Синтаксис

Пунктуация

Список литературы

Бонк Н.А., Лукьянова Н.А., Памухина Л.Г. Учебник английского языка. М.: 1992.

Филюшкина Л.Т., Фролова М.П. Сборник упражнений к учебнику английского языка авторов Бонк Н.А., Котий Н.А., Лукьянова Л.Г. М.: 1996.

Бонк Н.А., Левина И.И. Английский язык для начинающих. М.: 1986.

Бонк Н.А. Английский для международного сотрудничества. М.: 1992.

Параятникова А.Д., Полевая М.Ю. Английский язык для гуманитарных университетов. М.: 1990.

Крылова И.П., Крылова Е.В. Практическая грамматика английского языка. М.: 1996.

Моисеев М.Д. Английская лексика. Правильный выбор слов. Упражнения. М.: 1996.

, Общепедагогические технологии

Дидактика (от греч. didaktiko"s - поучающий, относящийся к обучению), часть педагогики, разрабатывающая теорию образования и обучения, воспитания в процессе обучения.

Термин "дидактика" применялся в педагогических сочинениях уже в 17 в. Я.А. Коменский в "Великой дидактике" (1657) разработал важнейшие вопросы дидактики: содержание образования, дидактические принципы и правила наглядности, последовательности, природосообразности и др., организацию классно-урочной системы. Коменский совершил переворот в сложившейся веками практике обучения, противопоставив средневековой зубрёжке новую систему учебной работы, соответствующую возрастным и психологическими особенностям детей. Дидактические идеи Коменского получили дальнейшее развитие в трудах прогрессивных педагогов 18 и 19 вв. И.Г. Песталоцци, А. Дистервега и др., строивших свою теорию обучения на основе принципа природосообразности, учёта психологического развития учащихся. Большое значение они придавали выработке понятий у детей, развитию их активности и самодеятельности, широкому применению наглядности при обучении. В середине 19 в. выделение дидактики как теории обучения в особую часть педагогики стало общепринятым (кроме Великобритании и США, где термин "Дидактика" не применяется, а теория обучения разрабатывается и излагается главным образом в трудах по педагогической психологии).

Дидактический материал – особый тип учебных пособий, преимущественно наглядных: карты, таблицы, наборы карточек с текстом, цифрами или рисунками, реактивы, растения, животные и т.д., в том числе материалы, созданные на базе информационных технологий, раздаваемых обучающимся для самостоятельной работы на аудиторных занятиях и дома или демонстрируемые педагогом перед всем классом (группой). Использование дидактического материала способствует активизации образовательной деятельности обучающихся, экономии учебного времени.

Цели применения дидактических материалов:

самостоятельное овладение обучающимися материалом и формирование умений работать с различными источниками информации;

активизация познавательной деятельности обучающихся;

формирование умений самостоятельно осмысливать и усваивать новый материал;

условные заменители, схемы и рисунки в дидактическом материале способствуют развитию творческого воображения;

контроль с обратной связью, с диагностикой ошибок (появление на компьютере соответствующих комментариев) по результатам деятельности и оценкой результатов;

самоконтроль и самокоррекция;

тренировка в процессе усвоения учебного материала;

высвобождение учебного времени;

усиление мотивации обучения;

развитие определенного вида мышления (наглядно-образного, теоретического, логического);

формирование культуры учебной деятельности;

активизация взаимодействия интеллектуальных и эмоциональных функций при совместном решении исследовательских (творческих) учебных задач.

Виды дидактического материала:

дидактические тексты для обучения учащихся работе с различными источниками информации (учебником, картами, справочниками, словарями, электронными ресурсами и т.д.);

обобщенные планы некоторых видов познавательной деятельности: изучения научных фактов; подготовки и проведения эксперимента; изучения физического прибора; проведения научно-технического исследования; действия измерения; анализа графика функциональной зависимости; анализа таблиц;

памятки (инструкции по формированию логических операций мышления: сравнение, обобщение, классификация, анализ, синтез).

задания различного уровня сложности: репродуктивного, преобразующего, творческого;

задания с проблемными вопросами;

задания на развитие воображения и творчества;

экспериментальные задания;

инструктивные карточки, отражающие логическую схему изучения нового материала и необходимые способы учебной работы;

карточки-консультации, дидактические материалы с поясняющими рисунками, планом выполнения заданий, с указанием типа задач и пр.;

алгоритм выполнения задания;

тесты с возможностью самоконтроля;

Что такое дидактический материал по английскому языку?

Дидактический материал по английскому языку – это особый вид пособий для учебных занятий, использование которого способствует активизации познавательной деятельности обучаемых, экономии учебного времени. То есть, это весь тот дополнительный учебный материал для изучения английского языка, который делает обучение увлекательным, интересным, разносторонним, познавательным процессом.

Что относится к дидактическому материалу по английскому языку?

Прежде всего, это специально разработанные к каждому учебному курсу, очень полезные тесты для контроля усвояемости материала учениками. Как правило, эти тесты идут отдельным пособием, как и книга учителя, в каждом учебном курсе. Тесты также снабжены ключами или правильными ответами к своим же заданиям. То есть учитель может сэкономить свое время, используя уже готовые тесты для проверки знаний, а затем сравнить их результаты с предоставленными ключами (см. Приложение 1). Приложения .

К дидактическим материалам по английскому языку относятся различные игры для обучения английскому языку – лото, домино, логические игры . Такие игры можно приобрести в книжных магазинах, либо найти в Интернете, и затем, распечатав, использовать на занятиях. Игры очень хорошо активизируют активный и пассивный словарный запас ученика, а дух конкуренции и желание выиграть ускоряют его мыслительные процессы, развивают внимание и сообразительность (см. Приложение 2) .

Отдельно стоит упомянуть о дидактических играх , которые представляют собой вид учебных занятий, организуемых в виде учебных игр, которые помогают реализовать ряд принципов игрового, активного обучения (см. Приложение 3).

Среди дидактических материалов по английскому языку стоит отметить даже такие языковые средства, как скороговорки, загадки, а также такие головоломки, каккроссворды. Первые помогают отработать произношение, вторые развивают абстрактное мышление, а последние являются зарядкой для ума (см. Приложение 4).

Всевозможный демонстрационный материал (пазлы,плакаты, карточки ) также относится к дидактическому материалу по английскому языку. Вся эта печатная продукция визуализирует изучаемый материал и способствует его скорейшему запоминанию и удержанию в памяти.

Дидактические материалы по английскому языку должны присутствовать на любых занятиях, будь то английский язык по Скайпу, курсы или самоподготовка. Ведь именно они помогают совершенствовать все языковые навыки и умения человека с помощью разнообразия применяемых средств.

Список литературы:

  1. Рецензенты: д-р психол. и филол. наук проф. А.А. Леонтьев (МГПИ); канд. Филол. наук проф. И.З. Новосёлова “Настольная книга преподавателя иностранного языка” Е.А. Маслыко, 1992.
  2. Щукин А.Н, “Обучение иностранным языкам: Теория и практика: Учебное пособие для преподавателей и студентов”. 2-е изд., испр. и доп. – М.: Филоматис, 2006. – 480 с.
  3. Liz and John Soars “New Headway” English Course, Oxford university press. 2012.
  4. И.Н. Верещагина, Т.А. Притыкина “Английский язык”, М. – Просвящение. – 1991.
  5. “Словарь по педагогике” под редакцией А.Н. Петровского, М. – Издательство политической литературы, 1990.

ЛИВАДИНА ИРИНА БОРИСОВНА
Учебное заведение: КГУ "Средняя школа №24" акимата города Усть-Каменогорска
Краткое описание работы: Данный урок содержит разные подходы для развития устно-коммуникативных навыков. Имеет разноуровневые задания, что способствует достижению цели учащихся разного уровня владения английским языком.

Сысоева Елена Николаевна
Учебное заведение: ЧОУ "Челябинская православная гимназия"
Краткое описание работы: Разработка предназначена для использования на обобщающем уроке по теме “Учеба и выбор профессии” в 11 классе. Работая с текстом, учащиеся не только выполняют задание по беспереводному чтению, где учитель проверяет их умение понять основное содержание текста, выделить основную мысль, главные факты, умение оценить информацию в тексте, но и получают знания о том, как регулировать свое психоэмоциональное состояние в стрессовых ситуациях.

Сороколадова Вера Юрьевна
Учебное заведение: МОУ "Лицей № 3 им. П.А. Столыпина г. Ртищево Саратовской области"
Краткое описание работы: Повторение употребления модальных глаголов в устной и письменной речи по трем темам "Правила в школе", "Обязанности по дому", "Правила безопасности в Интернете". Создание мини-проектов на уроке по данным темам.

Упражнения и тесты- 5 класс (elementary )

Exercise 1 А . Present Simple. Give the negative form

    We have English on Monday.

    Lena is going to be a teacher.

    Nick likes playing computer games.

    It rains in autumn.

    Lena is a good student.

    We are friends.

    My mum is a doctor.

    Boris likes travelling.

    My name is Sam.

    I am from London.

Exercise 1 В . Present Simple. Give the negative form

    This is my bike. .

    My dog wants its dinner.

    My brother lives in Moscow.

    My father has a new car.

    We are from Russia.

    We like cold weather.

    I’m good at maths.

    Her birthday is in July.

    They are interested in music.

    I usually go shopping on Sunday.

Exercise 2 Present Simple. Put in is/are/do/does.

1. Where____you from?

2. Where____ Jane live?

3. ___you like your new school?

4. Where_____your textbook?

5. ____you play any sports?

6. What time_____the library close?

7._____you usually tired after your classes?

8. _____your mother a lawyer?

9. ___she know your phone number?

10._____her job boring?

Exercise 3 Present Simple. Write questions.

1 you / walk to school / every day?

2 your lessons / start / at eight o"clock?

3 you / do your homework / every evening?

4 you and your best friend / go / to the same school?

5 you / watch / TV after school?

6 your best friend / visit / you at weekends?

7 you / play sport / every day?

8 your mum / get up early / at weekends?

Exercise 4. Present Simple. Make questions beginning with words in the brackets.

    They usually get up at 7 o’clock. (When…….?)

    Pete has two dogs. (How many…….?)

    We have three lessons on Monday. (Do…….or……….?)

    Little children like playing football. (Who…………..?)

    Lena usually plays with her dog in the yard. (Where……?)

    Peter enjoys collecting stamps. (Does…………?)

    This boy is seven years old. (How old………….?)

    My mum watches music shows in the sitting room. (What…?)

    I do my homework after dinner. (When……?)

    Pete is very lazy. (What is………like?)

Exercise 5 Present Simple . Тренируемся грамотно задавать вопросы (на базе 4х типов вопросов)

    She goes to work by car. (Yes-No-? Who-?)

    We watch TV every night. (Wh-? Yes-No-?)

    I"m always happy. (Yes-No-? Or-?)

    They usually work hard at their lessons. (Who-?)

    I"m in a sports team. (Yes-No-? Who-?)

    After school I usually go out with my friends. (Wh-?)

    I dislike doing my homework. (Wh-?)

    I can speak Japanese. (Yes-No-? Wh-?)

    Anna sometimes helps at home. (Wh-?)

    He doesn"t go to work on Monday. (Or-?)

    Ann is very nervous. (Yes-No-? Wh-?)

    I really hate German. (Yes-No-? Wh-?)

    We love reading interesting books.(Who-?)

    We don"t enjoy watching boring films. (Yes-No-?)

    My mum gets angry with me. (Or-? Why-?)

    We usually go to bed early. (Or-? Yes-No-?)

    I"m bad at drawing. (Yes-No-?)

    We can play the guitar. (Who-?)

    These students are interested in painting. (Who-?)

    We often go to bed late. (Yes-No-?)

    My friends like rock music. (Who-?)

    My parents don"t work on Sunday. (Wh-?)

    She"s often late. (Yes-No-? Why-?)

    I"m tired after PT lessons. (Wh-?)

    I don"t like art at school. (Yes-No-? Who-?)

    I come from Italy. (Wh-? Yes-No-?)

    We are from Britain. (Yes-No-?)

    I never help my mum. (Yes-No-?)

    Pete is interested in acting. (Or-? Yes-No-?)

    Alex is an outgoing person. (Or-?)

    I often go out with my friend Pete. (Wh-?)

    My hobby is taking photos. (Yes-No-?)

    I"m interested in history. (Wh-?)

    They live in Australia. (Wh-? Or-?)

    The children finish their work at 5 o"clock. (Who-?)

    We always go to the museum on Fridays. (Or-?)

    I come from Africa. (Wh-? Yes-No-?)

    I"m good at playing chess. (Or-?)

    Alex lives in this street. (Wh-?)

    Nina has got two cats. (Yes-No-? Wh-?)

    These pens are mine. (Yes-No-?)

    Her name is Nelly. (Wh-?)

    Kate has a photo of Brad. (Who-? Yes-No-?)

    I can"t read this book. (Yes-No-?)

    She"s seventeen. (Wh-?)

    We can"t play hockey. (Yes-No -?)

    My parents often go to the park. (Who-?)

    52.1 don"t write e-mails to Ann. (Yes-No-?)

    My brother is never helpful at home.(Who-?)

    We often speak English. (Or-?)

    55.1 enjoy talking for hours. (Wh-?)

    We dislike listening to music. (Who-?)

    My brother is a lazy-bone. (Wh-?)

    They are students. (Yes-No-?)

    I"m always hard-working. (Or-?)

    My dad often makes models. (Wh-?)

    My mum doesn"t often go to the theatre.

(Yes-No-?)

    My friend is thin and short. (Wh-?)

    We go to the gym on Wednesday. (Or-?)

    He works in a restaurant. (Wh-?)

    Olga usually gets up at 6 o"clock. (Or-?)

    They eat a lot. (Yes-No-?)

    I"m usually late for breakfast. (Yes-No?)

    I live in Brazil. (Wh-?)

    My dad doesn"t like computer games.(Who-?)

    We enjoy reading photo magazines. (Wh-?)

    I"m Clare. (Yes-No-?)

    My name is Alan. (Or-?)

    My mum uses a computer in the office. (Wh-?)

    She listens to the radio every day. (Yes-No-?)

    I"m seven. (Wh-?)

    We have English on Mondays. (Or-?)

    We don"t have maths on Friday. (Yes-No-?)

    I often make new friends at clubs. (Who-?)

    We have breakfast at 8. (Wh-?)

    My friend is helpful. (Yes-No-?)

    I dislike cooking. (Wh-?)

    He never works hard. (Yes-No-?)

    My dad is a butcher. (Wh-?)

    He is Victor. (Wh-?)

    My aunt is romantic. (Yes-No-?)

    I sometimes do the washing up. (Who-?)

    We can go home now. (Yes-No-?)

    They usually go to the seaside.(Wh-?)

    It"s my brother. (Who-?)

    I"m tired. (Yes-No-?)

    They learn a lot. (Yes-No-?)

    You can take this pen. (Yes-No-?)

    He walks to school. (Yes-No-? Or-?)

    We go to school by the metro. (Who-?)

    I speak French. (Yes-No-?)

    We have three books. (How many-?)

    This is a difficult question. (Yes-No-?)

    We come from China. (Yes-No-? Or-?)

    I play the piano. (Who-?)

Exercise 6. Present Simple/ Present Continuous

I. Put the verbs in brackets into the "Present Simple" or "Present Continuous".

1. He often………. ………….(go) to the cinema.

2. They …………………………(watch) TV at the moment.

3. John is outside ………………………… (wash) the car.

4. Nina usually ………………………… (drive) to work.

5. Father ………………………… (lie) on the sofa now.

6. Claire ………………………… (not/like) pizza.

II. Complete with the present simple or present continuous

1 Peter and Lucy are watching...............TV at the moment, (watch)

2 We..................................to the cinema every week, (not go)

3 The baby..................................right now. (not sleep)

4 We usually..................................our grandparents on Sundays, (visit)

5 What"s that noise?..................................the violin again? (Lucy / play)

6 Ben..................................his new shoes today, (wear)

7 ..................................her room every day? (Emma / tidy)

8 ..................................today? (your father / work)

9 I..................................my teeth three times a day. (brush)

10 ..................................the house on Saturdays? (your mother / clean)

Exercise 7. Write the correct form of Present Simple or Present Continuous

1. We (to be) always ready for our lessons.

2. My mother (to cook) very well.

3. My granny (not to work).

4. My father (not to be) at home now. He (to work) at his office.

5. What you (to do) now? I (to read) the poem.

6. Tom usually (to get up) at seven o"clock.

7. Where you (to live)?

8. Where Ann (to be)? She (to sleep).

9. Sometimes he (to watch) TV in the evening.

10. You (to understand) your teacher?

Exercise 8. Put the verbs in brackets into Past Simple

Last week we 1) … drove …. (drive) to London. It 2) ................. (be) a sunny day. When we 3) ............ (get) there, we 4)............ (park) the car and 5) ................ (go) to the London Tower. Then we ….. 6) ................. (go) shopping in Oxford Street and 7) .................. (spend) a lot of money in the shops. In the afternoon we 8)....... (see) the Changing of the Guard outside Buckingham Palace. There 9) ........... (be) many people there. Later we 10) ................ (have) a boat trip down the river Thames. We 11) ................ (eat) our dinner on the boat and then we 12)................ (decide) to go home. We 13) ……..(have) a good time that day.

Exercise 9. Change the statements into negative sentences.

a) Tom and Anna had breakfast. ……………………………………..

b) Mike took the bus.............................................................................................

c) Maria and Carlos did the homework................................................................

d) Catherine got a prize.........................................................................................

e) Peter knew the teacher......................................................................................

f) Sam went to university.....................................................................................

g) Paula ate a sandwich.........................................................................................

h) Murat and Soraya ran fast.................................................................................

i) Joe made mistakes.............................................................................................

j) Carla came early................................................................................................

Exercise 10 A.

a) When (you, come).........................................................................to this country?

b) Jack (not, wear).............................................................................his raincoat.

c) Pat (leave) ..........................................................................his coat in the hall.

d) How many pages (you, write).........................................................................?

e) What (the teacher, say) ...................................................................................?

f) (you, not, tell)............................................................................us your name.

g) (you, go)....................................................to the basketball match yesterday?

h) Ann (not, know).............................................................the other girl"s name.

i) Which books (you, take)..................................................................to school?

j) (Jane, not, get)................................................................................any letters.

Exercise 10 B. Change the verbs in brackets into the past simple.

a) The last lesson (begin)..............,..............at 2.30.

b) Joe (feel)...............................ill after lunch.

c) Suddenly a bird (fly)...............................in the window!

d) I think you (do)...............................the wrong thing.

e) Jane (get)...............................ready very quickly.

f) We (know)...............................the answer.

g) The students (stand)...............................up when the teacher arrived.

h) It was cold, but I (wear)...............................two pullovers.

i) Anna (eat)...............................two plates of spaghetti.

j) Rick (tell)...............................us the time.

Translation

Translate into English

    Дети сломали телевизор.

    Собака не бегала по саду.

    Куда уехали твои родители?

    Как часто ты смотришь эту передачу по телевизору?

    Что делает Аня?- Она делает уроки.

    Что ты делал в прошлом году?

    Мы забыли купить цветы вчера.

    Аня из России, а я из Британии.

    Петя студент? –Да.

    Мой любимый предмет- история.

    У меня в портфеле учебник, линейка, резинка и карандаш.

    У нас нет телевизора в кухне.

    Я люблю писать тесты на уроке английского языка.

    Ты можешь закончить это предложение?

    Ты понимаешь учителя?

    Ты пользуешься своим словарём?

    На прошлой неделе они не знали об этом.

    Они встретились много лет назад.

    Том купил большой велосипед на прошлой неделе.

    Студенты не писали тест в прошлый понедельник.

    Посмотри! Петя играет в теннис.

    Обычно я еду в школу на машине, а сегодня я иду пешком.

    Что делает бабушка?- Она готовит обед.

    Где Нелли?- Она обедает.

    Как ты провела эти каникулы?

    Когда они потеряли ключи?

    Мы нашли много грибов прошлым летом.

    Где жил Джон 3 года назад?

    Куда вы положили свои книги?

    Что она сказала своему мужу вчера?

    Он не выиграл матч год назад.

    Ты покормила собаку утром?

    Ты умеешь рисовать? -Да.

    Ты сейчас рисуешь?- Нет.

Test 1. Make questions to the sentences beginning with words in the brackets.

    We have got three rooms in our flat. (Who……..? What……..? Have we got……….?

How many rooms…………?)

    Pete likes playing tennis. (Who……? What…………? Does………..?)

    We live in a big house in Liverpool. (Who………..? Where………..? Do………..or……..?)

    They don’t go to school on Sunday. (Who…….? Do…….? When………….?)

    Lena is writing an essay at the lesson. (Who…..? What…..? Where….?)

Test 2.

    Fill in has got or have got

1. Ben.........a big ruler.(+)

2. The children........blue notebooks.(+)

3. My mum.......a new yellow dress. (-)

4. Cockroaches.......six legs. (?)

5. A spider.........eight legs. (?)

6. The students.........yellow bags. (-)

7. I.........a purple rubber. (+)

8. Ann......a white piece of paper. (?)

9. Pete........a pink pencil. (-)

10. A frog......green legs. (+)

2. Decide what {"s} means: is or has

11. Where is Tom? He"s at the shop.

12. What is Ann doing? She"s reading.

13. Where"s Jill? He"s in the class.

14. What"s his name? Jack.

15. Sam"s good at swimming.

3 . Fill in have got/has got, is/are/am, can

16. Ann and Tina ... .my sisters.

17. Ann.......blue eyes and black hair.

18. I..........green eyes and brown hair.

19. Tina.......tall but I......short.

20. Tina.......play the piano.

Test 3

1 Put the verbs in brackets into Present Simple.

1. I ... (not play) tennis on Sundays.

2. Tina ... (walk) to school every day.

3. We ... (go) to bed at 10 o"clock.

4. Penguins ... (not live) in Africa.

5. Tony ... (not study) French at school.

6. Jo and Peter ... (visit) their granny every week.

7. Sally ... (know) this boy.

8. You ... (not be) in an office.

9. Mike ... (have) a lot of friends.

2 Put the verbs in brackets into Present Simple.

This cafe is called "Avangard". Ten people 1) ... (work) here. MrNikolayev 2) ... (own) this cafe. The cook 3) ... (make) very tasty food. He 4) ... (not clean) the room. Other people 5) ... (do) it. The cafe 6) ... (open) at 9 o"clock. Many people 7) ... (eat) here. They 8) ... (not visit) other cafes. I 9) ... (like) this cafe, too.

3 Translate into English .

1 Моя мама работает в школе

2 Я не люблю шахматы.

3 Том не живет в городе.

4 Мы плаваем летом.

5 Боб читает много книг.

Test 4

    Put the verbs into Present Simple.

1. I........(enjoy) playing computer games, but my sister..........(not).

2. My mum.......(do the shopping) on Saturdays. She.......(like) it.

3. We..........(get up) at 6 o"clock every day. On Sunday my brother........(get up) late.

4. My dad.........(work) at school, but my sister and I.......(work) in an office.

5. I.......(have) only "5" in French. My friend Ann.......(have) "3" and "4" in French.

    Write 5 questions. Begin with words in brackets.

6. I enjoy collecting stamps. (What.................?)

7. My sister has got many friends. (Who...........?)

8. We live in St Petersburg. (Do........or.............?)

9. Pete likes doing sports. (What.......................?)

10. My friend is cheerful. (What.........like?)

    Put the adverbs in the correct place in the sentence.

7. Tim goes camping, (never)

8. Ann helps her mum. (usually)

9. They are very polite, (always)

10. Pete gets good marks in maths, (seldom)

Test 5

    Complete the sentences with the correct verb in Present Simple.

1 What ... she read in the evenings?

2 ... your friends good at singing?

3 Why ... they drive so carelessly?

4 .:. you speak French? - No? I can"t.

5 What ... Helen interested in?

    Put the questions to the sentences.

1. My friend knows this girl. (Yes/No?)

2. We can do gymnastics. (What sports ...?)

3. She is good at cooking. (Yes/No?)

4. They are interested in history. (What ...?)

5. Tom and Bob live in London. (Where...?)

    Translate into English.

1 Ты умеешь прыгать?

2 Где он играет в футбол?

3 Почему она плохо танцует?

4 Вы интересуетесь историей?

5 Вы не возражаете открыть окно?

Test 6

I. Write questions (4 types)

1. My sister collects photos. (Who?)

2. We usually work hard at school.(Yes-No?)

3. I enjoy writing tests at our English lesson. (Or-?)

4. I"m tired after school. (Yes-No?)

5. After school I go out with my friends. (Wh?)

II.

1. What sports...................? I play volleyball and tennis.

2. When...........................? Sheila goes dancing on Saturdays.

3. Who.............................? Ann writes e-mails every week.

4. What music.....................? Tom likes jazz.

5. How often.......................? My uncle goes to the museum every month.

Test 7A

I. Write questions (4 types)

    Terry likes French and history. (Wh-?)

    She plays football every Saturday. (Who-?)

    He usually washes his car on Wednesdays. (Or-?)

    They live in Australia. (Wh-?)

    They go to school by bus. (Yes-No-?)

II. Write questions for these answers.

    When..............................? We have English on Mondays.

    What...............................? We have breakfast at 8.

    How often..........................? I sometimes do the washing up .

    What.................................? I dislike cooking.

    Where...............................? They usually go to the seaside.

Test 7B

    Write questions (4 types)

1. On Monday I go to drama club. (Wh?)

2. I"m usually late for dinner. (Yes-No?)

3. People call me shy. (Who?)

4. Laura always goes dancing on Saturdays. (Or?)

5. I don"t like cooking. (Wh?)

    Write questions for these answers.

6. How often.....................? I watch TV every day.

7. Where..........................? Her parents work in a hospital.

8. Who............................? My friends go to disco on Sundays.

9. What...........................? Sandra drinks coffee for breakfast.

10. What............................? I"m interested in sports.

Test 8 Make YES /NO questions for the following statements.

    She"s French.

    It"s raining.

    They"re at school.

    They"re learning English.

    I"m right.

    I can speak Danish.

    He"s got blond hair.

    There"s a monument in the centre of the square.

    She comes from France.

    I’m watching TV at the moment.

    They live in a flat.

    I want to go home.

    Pete is working hard now.

    Pete likes pop music.

    Nelly has her breakfast at 7 o"clock.

    Nelly is having her breakfast now.

    I"m playing with my cat.

    Nelly is five.

    We’re reading a book now.

    We usually go to school by car.

Test 9 . Make W H- questions for the following statements.

    We usually have a wonderful holiday at the seaside.

    I"m reading a good book at the moment.

    They have so many children.

    Ann"s going to China next week..

    David earns more than $2000 a year.

    The sun rises in the east.

    The bank opens at 10 o"clock.

    At the weekend I usually go to the country.

    I get up at 6 o"clock.

    My mother comes from work at 2 o"clock p.m.

Test 1 A

1

2 Translate into English .

Test 1B

    Translate into English .

11) Моя сестра учила меня писать буквы.-

12) Я вчера смотрела фильм ужасов.-

13) Мои друзья принесли мне цветы два дня назад.-

15) Ваза упала на пол и разбилась.-

Test 2A

1. Sally bought a new dress, (not)-

2. Tom lost his bag. (Where?)-

4. Sam wrote a long letter. (Yes/No)-

5. Bob knew about this house, (not)-

6. Ashley brought a big cake. (When?)-

7. Alice understood him very well. (Why?)-

8. Fred saw a horrible dog. (Yes/No)-

9. Jack found a beautiful stone. (Where)-

10. George lay on a small sofa, (not)-

Test 2B Put the sentences into negative form and make questions.

1. He became a great painter, (not)-

2. Our French lesson began at 9 o"clock. (When?)-

3. Sally wrote a dictation yesterday, (not)-

4. The cat lay on the bed. (Where?)-

5. John knew her address, (not)-

6. Tim lost his money in the shop. (Yes/No?)-

7. Ann understood the teacher very well. (Who?)-

8. Jack bought a new computer last week. (What?)-

9. We went to the circus two days ago. (not)-

10. Our group had a party last week, (not)-

Test 3A.

1 Fill in the proper verb in Past Simple.

1. I ... the key and couldn"t open the door.

2. Mum ... a kitten in the street and took it home.

3. John ... that book because he had enough money.

5. Tom had a lot of pencils. H е needed only one. He thought a little and ... the red pencil.

6. Jerry had a very beautiful voice, that"s why he ... a singer.

7. The students ... a quiz on Monday.

8. Terry ... a golden medal in the Olympic Games.

9. Dad doesn"t have a car because he ... his car for 5000$ last month.

10. We……the performance and we liked it very much.

2 Translate into English .

2. Мы узнали об этом два дня назад.

3. Вчера папа принес маленького щенка.

4. Она забыла эту историю очень давно.

5. Мальчик упал и почувствовал очень плохо.

Test 3B

    Fill in the proper verb in Past Simple

1) Last year we.............on holiday.

2) Yesterday I.........at 7 o"clock in the morning.

3) Our football team.......this match.

4) My little sister..............a big apple for breakfast.

5) John enjoyed singing. He.....at every school party.

6) My parents.............a new TV set yesterday.

7) My husband......a lot of beer two hours ago.

8) My grandparents......in 1949.

9) They........in a small village.

10) I........a very interesting story last week.

    Translate into English .

11) Моя сестра учила меня писать буквы.

12) Я вчера смотрела фильм ужасов.

13) Мои друзья принесли мне цветы два дня назад.

14) Боб потерял свою тетрадь и не мог сделать домашнюю работу.

15) Ваза упала на пол и разбилась.

Test 4A

    Put the sentences into negative form and make questions.

1. Sally bought a new dress, (not)

2. Tom lost his bag. (Where?)

4. Sam wrote a long letter. (Yes/No)

5. Bob knew about this house, (not)

6. Ashley brought a big cake. (When?)

7. Alice understood him very well. (Why?)

8. Fred saw a horrible dog. (Yes/No)

9. Jack found a beautiful stone. (Where)

10. George lay on a small sofa. (not)

    When (you, come)........... to this country?

    Jack (not, wear)................. his raincoat.

    Pat (leave) ......................... his coat in the hall.

    How many pages (you, write)................?

    The last lesson (begin).............., at 2.30.

III . Translate into English

    Они построили большой дом в прошлом году.

    Она не забыла написать письмо вчера.

    Что он принес на прошлой неделе?

    Она вырастила много цветов прошлым летом.

    Он не выиграл матч год назад.

Test 4B

    Put the sentences into negative form and make questions.

1. He became a great painter, (not)

2. Our French lesson began at 9 o"clock. (When?)

3. Sally wrote a dictation yesterday. (not)

4. The cat lay on the bed. (Where?)

5. John knew her address. (not)

6. Tim lost his money in the shop. (Yes/No?)

7. Ann understood the teacher very well. (Who?)

8. Jack bought a new computer last week. (What?)

9. We went to the circus two days ago. (not)

10. Our group had a party last week. (not)

II. Fill in the proper verb in Past Simple

    What (the teacher, say) ..................?

    (you, not, tell)................... us your name.

    Ann (not, know)................. the other girl"s name.

    I think you (do).................. the wrong thing.

    The students (stand).............up when the teacher arrived.

III. Translate into English

    Вчера меня укусила собака.

    Ты покормила собаку утром?

    Мама научила меня рисовать два года назад.

    Они не показали этот фильм на прошлой неделе.

    Почему ты разбудил меня в 7 часов в воскресенье?

Время узнать о подводных камнях английской грамматики. Опираясь на свой опыт, мы собрали список сайтов, на которых классно ее практиковать.

/* здесь могла быть картинка про грамматику, но мы решили не нагружать ваш браузер */

Для новичков

  • EnglishDom.Грамматика

    +

    Плюсы: подробные и доступные правила грамматики, несколько видов заданий на закрепление, интересные и популярные видеоролики с упражнениями. Удобный словарь с готовыми наборами и возможностью создавать свои собственные подборки. Абсолютно все упражнения подкреплены английской озвучкой, а подбор материала осуществляется на основе интересов студента. Сайт также подойдет и более продвинутым пользователям, ведь есть возможность выбирать уровень сложности, а список грамматических тем довольно большой.
    Минусы: видео-пояснения есть не у всех грамматических тем.

    Плюсы: русскоязычный сайт, на котором представлены более 75 уроков по грамматике с примерами, пояснениями и тестами. На сайте есть отличные видеоролики, созданные носителями языка.
    Минусы: не самый удобный и устаревший интерфейс.

    Плюсы: этот сайт отлично подойдет новичкам. Теоретическая часть написана понятным и простым языком, не нужно будет ломать голову, разбирая сложные конструкции. Все темы отлично структурированы - от легких до более сложных.
    Минусы: студентам с более высоким уровням может быть просто и скучно.

Для знающих

  • BritishCouncil

    learnenglish.britishcouncil.org/en/english-grammar

    Плюсы: тот самый сайт от British Council, где можно почитать правила на английском и попрактиковать грамматику, выбрав нужную категорию. На сайте есть и много другой полезной информации, а также игры на английском и подготовка к экзаменам.
    Минусы: сайт позиционируется, как предназначенный для всех уровней, но при этом полностью на английском.

    Плюсы: интересный и подробный блог на тему грамматики от популярного сервиса Grammarly. Можно найти много полезной информации на тему грамматики, письма и современного сленга.
    Минусы: нет заданий на закрепление правил.

    Плюсы: крутой сайт от целого коллектива преподавателей с видео-пояснениями и веселой манерой подачи правил грамматики. Есть упражнения на закрепление и разбивка по темам.
    Минусы: сайт полностью на английском, поэтому некоторые детали придется уточнять при помощи словарей.

    Плюсы: сайт удобно разделен на категории: времена, существительные, глаголы, предлоги и остальные темы грамматики. На сайте также можно найти видеоуроки и, если у вас нет постоянного доступа к интернету, задания и правила можно загрузить на компьютер или телефон.
    Минусы: сайт может показаться сложным для начинающих изучать английский.

    Плюсы: здесь находятся правила, примеры и упражнения, а также разделение на уровни сложности. Отличительная черта этого ресурса - после каждой темы есть пример использования правила не просто в предложении, а в художественном тексте.
    Минусы: достаточно сложен даже для пользователей с высоким уровнем знания языка.

Для экспертов

  • reddit

    www.reddit.com/r/grammar

    Плюсы: очень известный сайт с отдельным разделом, посвященным грамматике. Пригодится всем, кто уже неплохо владеет английским и хочет разобраться в его отдельных аспектах и нюансах, ведь на сайте можно получить ответ от самых квалифицированных специалистов.
    Минусы: нет заданий на закрепление правил, сайт полностью на английском.

    Плюсы: сайт тоже не нуждается в представлении. Здесь можно узнать и о грамматике английского и об отдельных случаях использования определенной лексики.
    Минусы: сайт предоставляет только справочную информацию, без упражнений на закрепление.

    Плюсы: сайт, которым часто пользуются многие преподаватели. Нюансы грамматики, частотность использования некоторых слов, современных сленг или история происхождения и произношение - это и еще больше можно узнать именно здесь.
    Минусы: также нет заданий на закрепление правил, и стоит просматривать все комментарии, чтобы убедиться в правильном варианте ответа.

Надеемся, что приведенные выше ресурсы помогут вам освоить непростую английскую грамматику.

Продолжайте изучать английский комплексно: слова, грамматика, письменная и разговорная практика, живое общение. Именно такой подход поможет овладеть языком гораздо быстрее, чем изучение его отдельных аспектов.

Желаем вам удачи в обучении и ждем ваших комментариев!

Бонусы для читателей Хабра

Онлайн-курсы

Мы дарим вам доступ на год к курсу английского для самостоятельного изучения «Онлайн курс».
Для получения доступа просто перейдите по до 1 сентября 2017 года.

Индивидуально по Скайпу

Эта статья также доступна на следующих языках: Тайский

  • Next

    Огромное Вам СПАСИБО за очень полезную информацию в статье. Очень понятно все изложено. Чувствуется, что проделана большая работа по анализу работы магазина eBay

    • Спасибо вам и другим постоянным читателям моего блога. Без вас у меня не было бы достаточной мотивации, чтобы посвящать много времени ведению этого сайта. У меня мозги так устроены: люблю копнуть вглубь, систематизировать разрозненные данные, пробовать то, что раньше до меня никто не делал, либо не смотрел под таким углом зрения. Жаль, что только нашим соотечественникам из-за кризиса в России отнюдь не до шоппинга на eBay. Покупают на Алиэкспрессе из Китая, так как там в разы дешевле товары (часто в ущерб качеству). Но онлайн-аукционы eBay, Amazon, ETSY легко дадут китайцам фору по ассортименту брендовых вещей, винтажных вещей, ручной работы и разных этнических товаров.

      • Next

        В ваших статьях ценно именно ваше личное отношение и анализ темы. Вы этот блог не бросайте, я сюда часто заглядываю. Нас таких много должно быть. Мне на эл. почту пришло недавно предложение о том, что научат торговать на Амазоне и eBay. И я вспомнила про ваши подробные статьи об этих торг. площ. Перечитала все заново и сделала вывод, что курсы- это лохотрон. Сама на eBay еще ничего не покупала. Я не из России , а из Казахстана (г. Алматы). Но нам тоже лишних трат пока не надо. Желаю вам удачи и берегите себя в азиатских краях.

  • Еще приятно, что попытки eBay по руссификации интерфейса для пользователей из России и стран СНГ, начали приносить плоды. Ведь подавляющая часть граждан стран бывшего СССР не сильна познаниями иностранных языков. Английский язык знают не более 5% населения. Среди молодежи — побольше. Поэтому хотя бы интерфейс на русском языке — это большая помощь для онлайн-шоппинга на этой торговой площадке. Ебей не пошел по пути китайского собрата Алиэкспресс, где совершается машинный (очень корявый и непонятный, местами вызывающий смех) перевод описания товаров. Надеюсь, что на более продвинутом этапе развития искусственного интеллекта станет реальностью качественный машинный перевод с любого языка на любой за считанные доли секунды. Пока имеем вот что (профиль одного из продавцов на ебей с русским интерфейсом, но англоязычным описанием):
    https://uploads.disquscdn.com/images/7a52c9a89108b922159a4fad35de0ab0bee0c8804b9731f56d8a1dc659655d60.png